Saya tidak hendak komen berkenaan dengan kes liwat oleh Dato Seri Anwar Ibrahim yang baru kerana saya ingin lihat samada taktik Anwar kali ini sama dengan dahulu - iaitu menuduh ada konspirasi (pakatan) untuk menghalang perjuangan politiknya.
Tetapi oleh kerana ramai yang meminta komen saya dalam blog maka saya akan beri pandangan awal saya.
Saya terkejut dengan orang yang pertama menyuarakan pandangan yang tak masuk akal berkenaan dengan kes liwat yang baru ini. Kononnya Anwar sengaja menyuruh Saiful buat laporan dia diliwat oleh bossnya supaya Anwar boleh cari perlindungan daripada percubaan membunuhnya. Dengan itu kononnya orang ramai akan bersimpati dengannya.
Tetapi oleh kerana ramai yang meminta komen saya dalam blog maka saya akan beri pandangan awal saya.
Saya terkejut dengan orang yang pertama menyuarakan pandangan yang tak masuk akal berkenaan dengan kes liwat yang baru ini. Kononnya Anwar sengaja menyuruh Saiful buat laporan dia diliwat oleh bossnya supaya Anwar boleh cari perlindungan daripada percubaan membunuhnya. Dengan itu kononnya orang ramai akan bersimpati dengannya.
Jelas yang budak yang di suruh oleh bapa mertuanya hantar passport kepada Anwar, yang amat gembira dengan pembebasan Anwar dan dipercayai terlibat dengan usaha membebaskan Anwar, masih kuat kepercayaannya kepada Anwar dan mencuba menolak tuduhan terhadapnya.
*****
Masih ramai yang percaya bahawa Mahkamah Rayuan (Appeals Court) terakhir telah menolak tuduhan bahawa Anwar telah liwat Azizan dan dengan kerana itu mendapati Anwar tidak bersalah dan boleh dibebaskan.
Saya ingin perturunkan disini keputusan dua daripada tiga hakim yang mendengar rayuan Anwar. "Tun Jebat" pada 1hb Julai telah catatkan keputusan ini juga. Keputusan ini berbunyi;
"Even though reading the appeal record, we find EVIDENCE TO CONFIRM that the appellants (Anwar dan Sukma) were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen sometime, this court, as a court of law, may only convict the appellants if the prosecution has successfully proved that the alleged offences as stated in the charge, beyond reasonable doubt".
Yang jelas daripada apa yang di sebut di atas ialah hakim-hakim ini mendapati ada cukup bukti yang mengesahkan Anwar dan Sukma terlibat dalam kegiatan homoseks dalam apa yang dikatakan berlaku di Tivoli Villa, memang berlaku. Tetapi kedua-dua hakim ini mengguna selok-belok undang-undang untuk mendapati Anwar tidak bersalah.
Selok-belok undang-undang tidak dapat difahami oleh orang ramai. Yang mereka tahu ialah hakim-hakim ini berkata dengan terang dan jelas bahawa mereka mendapati bukti yang jelas yang mengesahkan bahawa perayu (Anwar dan Sukma) terlibat dengan kegiatan homoseks dan hakim-hakim ini lebih mirip untuk percaya bahawa apa yang didakwa berlaku di Tivoli Villa memang berlaku.
Hakim yang ketiga dalam panel hakim yang mendengar rayuan Anwar dan Sukma memberi alasan yang panjang dan penuh dengan rujukan kepada asas-asas perundangan dan kes-kes yang lain kenapa dia percaya hukuman yang dijatuhkan oleh hakim bicara, tiga orang hakim Mahkamah Rayuan dan tiga orang hakim Mahkamah Persekutuan adalah betul iaitu Anwar memang meliwat Azizan.
Malangnya penghakiman yang bernas ini tidak dilapor dengan jelas oleh media seperti laporan berkenaan asas-asas penghakiman dua hakim tadi.
Jika dihitung kita akan dapati kesemua 10 hakim yang mendengar kes Anwar meliwat Azizan bersetuju perbuatan liwat oleh Anwar memang benar, walaupun dua di antara mereka memberi alasan teknikal untuk tidak menjatuhkan hukuman salah keatasnya.
Dakwaan oleh orang tertentu bahawa pembebasan Anwar adalah kerana dia tidak melakukan jenayah liwat adalah tidak benar.
Sekarang kita dengar sekali lagi kes liwat oleh Anwar. Terpulanglah kepada hakim untuk mendengar dan meghukum. Awal-awal lagi Datin Seri Wan Azizah Ismail telah mengatakan ketidakpercayaannya kepada mahkamah di Malaysia. Tetapi apabila Anwar dibebaskan dengan alasan yang sukar difaham oleh masyarakat umum, Wan Azizah tidak pula berkata yang dianya tidak percaya kepada sistem pengadilan di Malaysia.
Apakah pula akan dikatakan olehnya jika perbicaraan kes Anwar menghasilkan keputusan bahawa walaupun hakim percaya dia telah meliwat Saiful tetapi kerana selok-belok undang-undang dia didapati tidak bersalah.
Finally, those who went against you in 1998 thinking Anwar is a SAINT will realise their folly.
Thank You, Sir.
Assalamualaikum Tun,
Anwar sekarang nampaknya sedang menyerang sistem hakim, polis dan perundangan.
Nampaknya, taktik beliau berjaya.
Apa jua keputusan mahkamah kelak... Anwar tetap tidak bersalah dari "pandangan" masyarakat yang mempercayainya.
Assalamualaikum Tun,
Sebenarnya saya kesian kat keluarga Anwar, alangkah remuknya hati Wan Azizah dan Anak2nya kalau Anwar mengaku apa yang dbuatnya. Wallahualam.. apatah lagi pengikut yang membuta tuli membenarkan apa yg mereka sendiri tak tahu..
moga semua mereka mendapat hidayah, dan TUN, saya amat mengkagumi Tun, Semoga Allah Sentiasa Merahmati dan mengurniakan Kesihatan kepada Tun dan Keluarga..
Shah
Askum Tun yang di hormati,
Banyak pemikiran rakyat hanyut dan lebur akibat dari tindakan dan cara mana untuk Anuar membersihkan namanya....
Tuhan maha mengetahui apa yang telah berlaku...
Moga Tun sihat sejahtera sentiasa.
Asslamualaikum Ayahanda...
Im speechless.... im proud of you.... no other leaders brilliant like you...you are the one malaysians hope right now....
Salam untuk Tun dan keluarga...semoga dirahmati ALLAH sentiasa...apa yang saya faham dari hal yang terjadi kebelakangan ini adalah kerja2 budak itam dan pak lah sendira...kesilapan paling besar dua ekor ni lakukan ialah
1.membebaskan anwar kaki sontot
2.mengapungkan wang rm
3.membatalkan projek
4.melantik menteri yang xtau ape benda
5.banyak lagi malas nak tulis
dan last sekali kahwin lagi.....hehe,,,oh ya...lagi satu KUAT TIDUR...zzzzzzzzzzz....zzzzz
Tun jaga diri ya,,,kami amat menyayangi Tun
Salam Tun,
Perhaps the de facto law minister should call for a review on the decisions of judges in this case since they are claiming that the judiciary was under undue influnce then, better still explain the decision of the judges in lay man terms so that the public are more well educated/informed and able to understand the meaning of court decision. Afterall, educating the interested parties is part and partial of any reform, including reform of the judiciary.
Dearest Tun
Inilah balasan orang yang tak kenang budi, sentiasa berdendam dan tamak haloba.
Kami akan sentiasa mendoakan agar Tun dilindung dan dirahmati Allah.
Semoga rakyat akan terbuka mata dan hati dan kemudian menyedari bahawa Tun telah menyelamatkan Malaysia BERKALI-KALI menetang anasir2 asing yang sentiasa menunggu untuk "memperolehi" bumi bertuah yang bernama Malaysia.
Dear Tun,
Indeed for this second round "sodomy" cases brought us into a different dimension about Anwar as a person. I am now clearly understand the reason you expelled him from the cabinet as well as Deputy PM.
You have emphasized good character as the top list of being a future PM. Unfortunately, he is still missing the component, though he was one time groom to become a future country leader. I also acknowledge his ability in rallying and converse sharply what on his mind as a leader. Unfortunately, he seemed to be not the material of what Tun wanted.
The truth will prevail and am sure Tun has thought of what would be the possible outcome of Anwar this time.....
We have seen many posting from you about two different leaders today which is DSAAB and DSAI. They are completely unfit to lead our country, it is catastrophic.
At this moment, I'm picturing you sitting on the fence and watching both of these leaders great show. However, the rakyat do not have that luxury to watch such show instead we are more worry what will happened to our country....
Are you prepared to turn this issue around again as what you did during 97-98? We just merely pray and hope now.
Salam Tun,
Sukar bagi mengatakan Anwar terlibat atau tidak walaupun bukti bukti yang dikemukakan amat jelas...ANWAR BERSALAH.
Anwar mungkin boleh lari dari hukuman dunia, Tun, Paklah, Najib mahupun saya pun boleh lari dari hukuman dunia, tetapi hukuman di akhirat apakah kita boleh berbuat demikian.
Saya pasti DS Anwar akan membaca blog ini begitu juga Paklah dan Najib serta berjuta juta rakyat...hentikanlah segketa ini. Kepada sahabat sahabat Islam-Melayu saya, marilah kita bersatu semula. Cukuplah apa yang berlaku ini. Marilah kira bersatu semula. Kita kian lemah, kita kian ketinggalan.
Janganlah leka dengan kekayaan dan kuasa yang kita ada. INi semua adalah sementara sahaja di dunia ini. DI akhirat nanti semua ini tiada gunanya. Apa guna sembahyang 5 waktu, berpuasa dan mengaku islam tetapi tidak mengamalkan ajaran ugama kita.
Bersatu kita sekarang, membuatkan kita kuat semula. Ayuh buat penghabisan kali, kita bersama semula. Sengketa ini akan membuatkan anak - anak generasi saya dan cucu - cicit generasi kita semua merana. Jangan sampai anak cucu generasi kita perlu merayu di tanah sendiri untuk hidup. Sekiranya sengeketa ini tidak dihenti, sudah pasti kita MELAYU-ISLAM hilang di dunia.
Tun, berjuanglah sehingga ke akhir hayatmu dan akan saya dan generasi saya menyambung perjuangan mu.....
we love u TUN...
there u go tun. mcm2 version dah dgr pasal kes ni. makin havoc jadinya. pastu nak buat perhimpunan plak. baik buat perhimpunan sebagaimana peminat2 tun mahukan daripada perhimpunan yg diorg nak buat tu.
now the hit reach 3 juta dah pun. ramai2 pakat sign petition yg dianjurkan oleh seorg peminat tun.
http://www.petitiononline.com/PakLah/petition-sign.html?
Dear Tun,
With all these mess up of this country where are we leading? What is going to happen to 2020? I think your comeback is much awaited...guide someone genuine to lead the country...otherwise we are no better than trash in near future. Take care goodcare Tun, we need you.
Tun M:
Why are you resurrecting an old issue? It clearly shows your unjustified anger and obsessive hatred for Anwar. I am no supporter of Anwar, but we should let bygones be bygones. You are still nursing grievances against him. Forgive and forget - that's what any religion would say. But you seem to be harping on an old case and you are attempting to give a new interpretation of the judgment. The case was thrown out because of the inconsistencies in the timing of the alleged incident/crime. Courts require evidence beyond reasonable doubt. In the absence of it, the benefit of doubt is given to the accused and he is set free. You still act as a vulgar politician throwing barbs at people. God will punish or reward us according to our deeds in this world. Let us repent for our sins; let us leave things to God, however bad they may be; and let us wait gracefully for the final call from above - which no one can reject, however great he or she may be! We pray the Almighty will give us the peace of mind that passeth all human understanding!We pray that God will give us the strength and the will power to be at peace with all our fellow-beings, regardless of their status in life!
ABI
Salam TUN,
Saya adalah salah seorang yang mencari kebenaran atas diri Anwar; adakah beliau difitnah atau sebaliknya.
Dengan quote oleh hakim, yang di beri oleh Tun dalam blog ini, ketika membebas Anwar, menambah keyakinan saya bahawa Anwar adalah seorang hipokrit dan seorang manusia yang merbahaya kepada Malaysia. Dia yang bertopengkan Islam telah berjaya sedikit sebanyak menyakinkan rakyat bahawa beliau tidak meliwat dan semua tuduhan liwat adalah kospirasi politik semata-mata.
Sejak tahun 1998, saya selalu (bila teringat) berdoa pada Allah agar menunjukkan kebenaran samada Anwar difitnah atau sememangnya beliau suka meliwat.
Nampaknya doa saya telah termakbul dan sekali lagi saya mendapat peluang utk mencari kebenaran atas diri Anwar. Dan kali ini, seperti susahnya para-para nabi menyakinkan manusia supaya beriman kepada Allah, saya berharap agar bukti-bukti yang jelas dapat dipersembahkan agar para penyokong Anwar tidak dapat tidak terpaksa akur kesalahan mereka kerana menyokong seorang syaitan selama ini.
regards
salamz...
Tun balik la jadi PM kami semuo...aden dah tak cayo laie ngan paklah tu....aden cam tanak jadik org UMNO laie dah....Anwar tu mmg dari dulu aden tak cayo....
Dear Tun
I had seen one of your video addressing that Anwar was innocent. Perhaps you care to explain more on that because I am really confused. Thanks.
Thank you Sir, I've always adored your brilliance and hardship. You are my icon.With regards to Anwar, I've never doubt your decision.
Assalamualaikum and may god bless you always.
Kesian Wan Azizah
Gambar bersama pemimpin menjadi BUKTI nyata "conspirasi".
Perbicaraan yang teliti dan dibela oleh sekumpulan peguam bela yang handal2 tidak boleh dipercayai.
Hhmmm... dunia politik
Asalkan Malaysia tidak tergadai!!!
Selamat Petang
It is very hard to believe that he had commited such an
offence.However that does not mean he is a good leader and that also does not mean whatever promise he made on reduction of fuel retai
price is authentic.
People must be clear about these two different issues
Sincerely
HOHO
Na"uzubillah Min Zalik.........
Dearest Tun, I am not DSAI's friend nor his foe but I really wanted to believe and prayed that DSAI didn't commit what you've said above.......Until now, I was hoping that he was framed or whatever as long as he could clear his name but.......so sad that our fellow brother could be that low and dirty.
Please say no more.....it's so humiliating.........
kenapalah si anwar ni tak habis-habis buat hal...lepas tu dia gi ngadu kat u s embassy , buat malu jer...macam lah orang kita tak leh nak handle hal sendiri...bagi saya anwar ni hanya memporakperandakan bangsa dan negara kita jer...apa pendapat chedet ?
Dear Tun,
saya baca dan saya mendengar, tetapi saya benci untuk bertelagah dengan orang-orang yang asyik mengatakan "Mustahil Anwar buat macam tu. Orang nak jatuhkan dia sebab dia adalah ancaman kepada BN sekarang!" Tapi saya percaya, orang dulu2 tak buat peribahasa tanpa sebab2 yg kukuh. Peribahasa : Anjing,kalau dah biasa makan najis, kalau tak makan, akan dicium jugak!!
Salam Tun,
Terima kasih kerana sudi komen kes Anwar. Tiap hari saya datang ke sini untuk lihat sama ada Tun sudah menulisnya. Pada saya komen Tun patut menjadi renungan para penyokong Anwar walaupun mungkin mereka tak suka pada Tun.
http://www.megasutra.com
Salam Tun, I always have trust in u as our PM.Saya harap tu sentiasa sihat dan terus menulis.Saya tak pernah miss lawat blog tun. Syabas keep it up
Salam Tun , and readers..
say all the bad thgs bout the government , and how crap etc ... but quickly ask for PMs protection.
say all bad thgs bout Police & Prosecutor , even lodge a police report bout a 10 year old issue .... but expects a fair trial.
last time , few days before kena sack , say Dr M is like a father , the following week ... SAYA AKAN LAWAN !!!!
say how irrelevant PAS was , the following week , SAUDARA SAUDARA SEISLAM SAYA- REFORMASI!!!
say wanna stop nepotism , appoint own brother as advisor .
say government missuse and corrupt , ask donations to PKR using states govnments .
Tun , remembered he accused you - the arsenic issue ? my , thts one slow arsenic.... hes still around . even Dettol would be more effective . And wheres the sorry for tht accusation ?
DSAI supporters... ask urself.No matter how teruk the government is , is this our best replacement ? Or die die youll believe him ?
jus a thot .
Salam Tun
Tun Since u left us ,malaysia really in a confusing country we don't know who to listen to. govt today, opp party today ,everyday police report here and there. luckily we still have u around and your blog to share your thought. We really miss u a lot. May Allah bless Tun ang family.
Thank you, Tun.
1 ) Tak logik BN nak menggunakan modal yang sama untuk jatuhkan anwar. baik kaitkan anwar ngan pompuan dari kaitkan ngan lelaki.
2) Tak perlu bersembunyi jikalau anda itu benar.Selama ini DSAI berani di jalanan menentang dasar kerajaan , berhadapan dengan bermacam2 ancaman. takkan bila kene ancam bunuh terus bersembunyi kot? x masuk akal plak.tiba2 jadi takut.Pelik.
3) Buat majlis sumpah di masjid negara disaksikan live oleh stesyen tv dan ulama2 dan juga NIK AZIZ sendiri.Kenapa tak nak buat? Kenapa tuding kesalahan diri kat org lain? Org itu salah la. Ini salah la. Kerajaan salah la.Mahkamah salah la.
4) Sebok2 nak turunkan harga minyak tapi tak bagitau kaedah nya.Saya tertarik dengan interview bersama PROF AGUS (UKM ) di TV3 baru2 ini.Beliau mengutarakan pandangan pribadi beliau tentang isu kenaikan harga minyak berserta fakta-fakta dan kaedah yang boleh digunakan kerajaan dalam menghadapi krisis minyak ini. Bukan macam DSAI , keje nak hentam jerk. cakap bole la.buat tgk.
Kepada penyokong fanatik anwar..FIKIRKANLAH.
Dear TDM,
I am totally agreed with what has been nicely explained here. Come on rakyat, please read the grounds of judgment and you would understand better. In fact, no need for us to investigate further on Anwar's case. Let the authority deal with him. What a poor Anwar!!!
I salute you TDM! Cheers & Salam
Dear Tun,
I am so fedup with what is going on in the country of ours today. May I ask you to honestly tell us was there anyone in your cabinet who was capable of running the country?
Poh
Dear Doctor,
With the state of the judicial system, I will have a real hard time believing the stories. Clearly, the Malaysian populace knows that there is no truth in the allegations. That's not the point of the matter. The matter at hand is the overwhelming vote of no confidence against the current government and the need to establish a new one.
I am honored to be able to witness the exorcism of Malaysia. I am also happy that you are still here to see it.
You've done good before, dear Doctor. I truly think that this is not the time to do evil. Especially this late in your life.
Regards,
Mikey
Tun, hope the readers of the anti-establishment blogs fully understand that although his conviction was overturned, the fact is that he was still presumed to be a homosexual - whether that is of concern to non-Muslims is a different issue.
Even for those people who think you were wrong in many matters, no one can truly say that you were a great leader. Malaysia will not be what it is now if not for your accomplishments. Perhaps Vision 30:30 is the missing wisdom in Vision 20-20.
Seeking to enable humans of all creed and race to live peacefully and prosperously in the land they reside no one party should place any sectarian dogma above the Way of God or God’s grand scheme of things in the creation of the universe and all living things.
Chapter 30, verse 30 of the Quran implies that we need to follow the nature designed by God, the nature according to which God has fashioned mankind and the universe, including the environments and all living things.
What that nature is must be understood to be true belief in God as the one Cause of all causes and creator and sustainer of all. Those who reject truth will have an excessive burning desire for the things of this world, such as property, authority, dominion over others and wealth for selfish and misplaced values, egoistic and sectarian sake.
The corollary to the above is that we need to constantly reaffirm that the resources and knowledge available to us belong to God and that we are merely their temporary custodians. The challenge is to use our given human ingenuity to ever improve the means and objectives of value creation, at the same time maintaining fairness, upholding justice and seek to eradicate poverty and transgressions against human rights.
In moving forward we are to ever fulfill covenants and never to rape the land. It starts with refraining from lies because the habit of lying leads to breaking promises and culminates in not upholding trusts.
A hypocrite is a person who observes prayer and fasts (i.e rituals and rites which are emphasized by sectarians of established religions), yet whenever he speaks, he tells a lie; and whenever he promises, he breaks his promise; and whenever he is entrusted, he betrays (proves to be dishonest).
Well wishes.
Yang Berbahagia TUN
Saya mempunyai pandangan sendiri dalam perkara ini. Walau apa pun yang sebenarnya berlaku samada Anwar bersalah atau tidak, saya tetap percaya bahawa beliau bukanlah seorang pemimpin yang akan menjadi penyelamat atau "Hero" dalam menenangkan senario politik yang huru-hara ini serta masalah-masalah utama rakyat terutamanya orang Melayu sekarang ini. Saya juga tidak percaya beliau mempunyai keikhlasan untuk berjuang untuk Agama, bangsa dan negara. Dari ceramah-ceramah serta syarahan-syarahan yang kononnya "hebat" di mata kebanyakan generasi berdarah muda yang hanya suka menentang sahaja, isinya lebih banyak samarnya dari yang nyata.
Sebelum ini pun, apakah jasa beliau semasa menjadi ahli kerajaan? Saya tidak nampak satu pun yang boleh saya kenang. Lebih banyak bercakap dan hebat berpidato sahaja. Yang ada cuma menjadikan negara ini huru-hara dan memecah-belahkan rakyat selepas keluar dari kerajaan.
Kita semua yang terdiri dari pelbagai kaum perlu memperjuangkan keadilan dan hak-hak kaum secara rasional. Tetapi "KEADILAN" yang beliau perjuangkan sebenarnya untuk siapa? Sanggupkah kita menjadi alat yang dipergunakan untuk mencapai cita-cita beliau sahaja?
Kekecohan yang digembar-gemborkan oleh mantan timb. perdana menteri ini dan senario politik lain yang bergolak serta keadaan ekonomi yang tidak stabil amat memeningkan dan menyusahkan rakyat. Ditambah pula dengan pengurusan lemah, kurang bijaksana dan tidak berkarisma oleh PM sekarang ini. Saya lebih rela kembali ke zaman Dr. Mahathir dulu dan tidak menjadi alat "KEADILAN"....
Assalamu'alaikum Tun,
Saya setuju pandangan Tun dalam sudut ini. Maksud saya, kenapa bila keputusan memihak kepada kita, maka tidak timbul percaya atau tidak. Sebaliknya jika keputusan tidak menyebelahi kita, maka hilang kepercayaan kepada mahkamah.
Begitu juga keadilan, jika berlaku ketidak adilan kononnya pada kita, maka bertempik ke hulu ke hilir, sebaliknya jika orang yang terkena tiada kaitan atau bukan penyokong kita, tidak timbul pula soal adil atau tidak.
Renungkanlah sajak ini;
Mengapa Ambil Berat Kezaliman Orang?
Menjelang Zuhur
18.10.99
Engkau mempersoalkan ketidakadilan orang lain?
Mengapa engkau mengambil berat sangat kezaliman orang?
Engkau laung-laungkan, engkau pekik-pekikkan
Engkau ajak dan hasut orang ramai bersimpati dengan engkau
Mereka pun riuh-rendahkan ke seluruh negara
Engkau dan mereka caci-maki si penzalim
Engkau dan orang ramai sakit hati dengan ketidakadilan mereka
Engkau atur strategi menentang mereka
Engkau tuduh dan tohmah berbagai cara
Tapi perlu ingat, engkau dan orang ramai sudah adilkah?
Apakah engkau dan orang ramai tidak melakukan kezaliman?
Sudahkah engkau dan orang ramai adil dengan diri sendiri?
Sudahkah berlaku adil dengan anak dan isteri?
Dengan kawan-kawan dan dengan orang-orang yang pernah terzalim?
Engkau tahukah beza, zalim martabat tinggi itu ialah orang yang tidak kenal Allah
Orang yang tidak menjadikan Tuhannya itu idolanya
Orang yang tidak mengagungkan, menyanjung dan tidak menyembah Allah
Zalim yang engkau perkatakan itu terlalu kecil sahaja
Tidak adil di bidang ekonomi, pembahagian projek yang tidak seimbang diagih
Pemimpin yang mementingkan kroni-kroninya sahaja yang engkau benci
Ini adalah ketidakadilan yang remeh-temeh dibandingkan orang yang tidak mempedulikan Tuhan
Ini bererti engkau menentang penzaliman yang kecil
Sedangkan kezaliman engkau lebih besar lagi
Tolak Kezaliman Dengan Kebaikan Diri
Menjelang tidur
22.10.99
Tolaklah kezaliman manusia dengan kebaikan diri
Mengadulah kepada Allah selalu
Dan cara bertindak berserahlah kepada Allah
Memohon ampunlah kepada Tuhan sebanyak-sebanyaknya
Akuilah bahawa berlakunya penzaliman itu
Disebabkan dosa-dosa kita
Jangan memaki-hamun dan menghina si penzalim
Tapi doakanlah mereka agar mereka mendapat petunjuk
Sabarlah di atas kezaliman mereka
Cepat membaiki diri, cepat pulalah Tuhan menyelesaikannya
Kezaliman manusia, jangan membalas penzaliman dengan penzaliman
Akan berlaku nanti penzaliman itu bertambah besar dan merata negara
Ia adalah hukuman dan pembalasan terhadap rakyatnya yang derhaka
Oleh itu para ulama dan pemimpin masyarakat
Ajak rakyat bertaubat banyak-banyak
Baiki diri, bersihkan hati atau jiwa
Doakan si penzalim agar diberi hidayah oleh Tuhan yang mencipta
Bukan secara menghasut-hasut rakyat menumbangkannya
Cara itu boleh menimbulkan huru-hara di dalam negara
Yang akan mendapat kesusahan semua rakyat jelata
Ertinya kita telah melakukan penzaliman kepada manusia pula
Berhati-hatilah bertindak terhadap penzalim
Nanti kita pun menjadi penzalim juga
nawawidahalan.blogspot.com
Assalamualaikum yang dihormati TDM,
Moga Tun digolongkan di kalangan orang2 yang benar. AMIN.
How can they call you Devil Incarnate there and Dr Evil here (S'pore) ?
Anyway, Dr M, could you kindly asap translate your above article to English/
I have 'no eye' to see again this time. Everything start to unfold, everthing start to become ugly again. Don't wait until all Malaysian lose faith on our politicians.
Hopefully not.
http://sembang-kopitiam.blogspot.com/
Dear Tun,
I am never a big fan of Anwar.
But look at the UMNO goons that we have at the moment,Dollah, Najib, Sharir, Nazri, Zaid, Azalina, Shabery, Khairy, etc. you sometimes feel you might as well pass on the baton to Anwar and give him a chance. How can anyone blame the ordinary rakyat if they chose the latter, as all the UMNO talents are mostly arrogantly hopeless unless there's money in it.
Flip-flop, plin-plan, Telmi ( telat mikir ie. lambat berfikir) kata orang Indonesia.
We really do not have anyone good to push this country forward.
You shouldn't have chosen the sleepy Imam Tun...
Tun,
Truth will prevail.tak kira la hakim2 tu boleh buat anwar di dapati tak bersalah atas teknikal, tuhan akan sentiasa tegakkan kebenaran.mungkin kalau anwar terlepas lagi kali ni akan ada tuduhan ketiga.mana kita tau.
to ttlebon80
thats Tun Dr Mahathir talking sarcastic. view the whole video not the snippets of it.
Bravo Tun. We love you. Cant wait to see you in Melbourne
Hazman
Tun,
We are confused... Today, that PI retracts his stunning statutory declaration made yesterday... May be you can comment on this.
Dear ABI!
Before i start,Just to let you know i am a neutral,(meaning doesn't side anybody)First of all,Tun was asked to comment on anwar issue,and only that is what Tun did,Good Day
Yes!!! Dear Tun Dr Mahathir Mohamad, thank you for this post. At a time when there are many questions than answers, mostly above all flips and flops, now we are clear, that you are clear in making a decision on Anwar Ibrahim when he was the Deputy Prime Minister.
I know when it is becoming so difficult to trust anyone, I can come back to you through this blog, and benefit from the vital and valuable information you are sharing with us.
I trust you.
Salute!!!
"Beyond Reasonable Doubt" atau tanpa sebarang keraguan. Hakim-hakim tak dapat memutuskan Anwar bersalah sebab memang wujud keraguan.
Tun, ramai percaya dan yakin bahawa pemecatan DSAI adalah satu konspirasi. Dan kepercayaan mereka ada logik dan asasnya. Memandangkan Lingam boleh lantik hakim...Tun juga leh buat demikian. Kalau benar pun nak hukum DSAI dengan institusi kehakiman yang telah dicabuli dan dinodai oleh Tun ..kita risau seoarang yang tak bersalah akan mungkin dihukum. Sbb sistem kehakiman kita dalam keadaan hina sebab campurtangan eksekutif.
Kalau Tun seorang Negarawan yang bertanggungjawa Tun sepatutnya dah mantapkan lagi dan hormati institusi ini. Malangnya hari seoarang PM boleh buat apa shj dan kalau nak dakwa Peguam Negara tidak akan merestui Bosnya di dakwa. Tulah realiti institusi kehakiman.
Menjawab persoalan Tun..kenapa ketika Anwar dibebaskan Azizah tak pertikaikan. TUn pun dah tau lbh awal keputusan mahkama. sms tersebar dan kain entang dan org ramai pun dah terkumpul meraikan pembebasanya. Sebelum ini tak ada pla kain rentang. Macam mana mereka dah tau sblm hakim bacakan keputusan. Maka mungkin pemimpin ketika itu tulis penghakiman untuk merai populariti. Maka disni bole saya rumuskan badan kehakiman adalah alat mainan untuk eksekuti. Dan bapa penyelewengan ini ialah Tun sendiri kerana tak bertanggungjawab mempertahankan institusi ini.
Merujuk kepada perkembangan terkini DSAI ..kalau dia benar-benar liwat pun oarang takan percaya. Maka seorang ahli politik yang bijak boleh merancang konspirasi untuk menambahkan kebencian rakyat kepada kerajaan dengan menjadikan dirinya sendiri sebagai mangsa. Dengan itu rakat akan bencikan kerajaan dan dia pula akan mendapat simpati daripada rakyat.
Konspirasi jatukan dia dan konspirasi akan naikan DSAI.. malangkan kepada sistem sebuah negara berdaulat tak berfungsi bagaikan dalam zaman penjajah dimana kita tak ada sistem kehakiman yang bebas. Apalah gunanya kemajuan yang Tun bagi dengan menjatuhkan tulang belakang Negara.
DSAI seoarang ahli politi yang membesar ngan Tun kalau Tun 22 tahun memerintah dia 16 thn menbesar nagn Tun . liciknya mesti sama juga kan. Takan org nak buat konspirasi amik gambar2 lagi kan Tun. Tapi gambar ini semua dalam handset Azizah... budak itu diarah untuk bergambar dengan mereka semua.
MALANG Bagi Malaysia untuk tegakan keadilan sebab Sistem kita telah dinodai oleh insan bernama >>>>>
Tun rajin-rajin lawatlah www.chedet-unlimited.blogspot orang ramai pun leh suarakan pandangan disitu sebab komen-kome yang Tun tak siarkan akan disiarkan di sana sebaga medium alterantif supaya ada check and balance.
Sekian.
Neither Najib nor Anwar is the right candidate to replace ineffective and waswas Abdullah.
Clean character/profile is the prequalification checklist to be PM. I don't see this to both of them.
DOn't know if the sodomy allegation is true, but no longer impressed by conspiracy theory. To much theory...
Abdullah must go for good, if not neither UMNO nor BN will be in power after PRU13.
TUN,
Saya 100% bersependapat dengan TUN.
Dari orang yang mengenali anuar dari zaman remaja,
tidak menafikan salah laku beliau. Cuma anuar pandai bersembunyi masalah peribadi buruk beliau di belakang pentas politik dan hujah agamanya.
Pada saya tidak hairanlah anuar terlibat dengan pertubuhan-pertubuhan link dalam New World Order(NWO) yang diperoksikan oleh Amerika dengan arahan oleh Secret Society dan freemason.
Siapa freemason dan secret society ini....?
Freemason secara kasarnya "Jewish financial elite" ultra kaya dengan faham setanic.
Secret Society atau masyarakat elit atau berjenama :illuminati" juga merupakan mereka yang berpengaruh di dunia perbankkan dan investment. mereka juga terdiri dari bangsawan yang kaya raya di dunia.
Mereka ini juga di kenali dengan "Shadow Government" yang begitu berpengauh dengan kuasa besar seperti kerajaan Amerika, Industri Musik & Artis, Industri Media( NY Street, Newsweek..dll) Internet, Bank-bank, juga pertubuhan-pertubuhan kristian seperti berkuasa di Vatican..!!!
Niat mereka adalah Satu Kerajaan Dunia dengan satu matauang dunia.
dan mereka ini adalah musah Islam.
Apa pun mereka akan lakukan untuk mencapai kepentingan mereka. Sebagai contoh sept 11. mereka membunuh rakyat tak berdosa dan mengkambing hitamkan orang Islam sebagai terorist. Perang Iraq juga adalah dari konspirasi mereka. Krisis minyak, krisis makanan , krisis kejatuhan USD yang terbaru ini juga adalah dari agenda mereka.
Apakah Anuar tidak sedar penglibatan beliau dalam pertubuhan-pertubuhna di dalam kelompok Freemason dan Secret society ini..????
90% dari ahli kongress Amerika adalah dari kumpulan ini. Mereka menggunakan Amerika sebagai proksi mereka.
Siapa yang beri arahan pada Amerika..?
Ada pertubuhan International NGO yang ada link dengan kelompok ini sudah lama bertapak dan beroperasi di Negara kita dengan bertopeng kan NGO.
Sebab itu, apa saja cepat saja US akan tahu dan akan memberikan tekanan jika terkait dengan orang dalam link mereka, Anuar.
Apakah Anuar sedar atau tak sedar...?
Kalau sedar,
Anuar adalah seorang pengkhianat negara dan Islam.
Kalau tak sedar,
belajarlah untuk sedar dan bertaubatlah.
Allah amat melaknati musuh-musuh Islam.
Salam perjuangan: KIBARKAN BENDERA PUTIH DAN PAKAI RIBBON PUTIH
_ashar_
email: ashar_abdullah@yahoo.com
Ym : ashar_abdullah
Saya akan sentiasa percaya dan sokong TUN sama dgn Anwar!! Krn hanya dia yg benar benar memperjuangkan demi rakyat pada masa ini dan saat saat ini tak sama dgn si anak mertua dan kroni itu yg skrg menyeksa rakyat!! Mencuri, menipu,memperbodohkan, menyeksa, membebankan, membunuh pd rakyat..
Adakah masih kita benar benar sokong kerajaan macam ini? Mahu dengar dia dengar tak mahu dengar dia tak hirau langsung, buktikan ahli ahli barisan yg benar benar akan cinta dan setia pd barisan jika tiada faedah?!
Walaupun saya hanya kecil dan tak berkuasa dan tak bernama tetapi saya sekurang kurangnya berasa saya cinta negara ini Malaysia walaupun saya bukan bumiputera, saya rasa saya lebih kagum dan megah apabila saya kata saya benar benar cinta negara ini drpd orang Barisan yg kata mrk cinta dan setia.. Ini krn saya betul betul ikhlas mahu selamatkan negara ini dari dibinasa oleh haiwan buas kulit manusia.. Cinta saya tdk dibayar dan tak harap bayaran tetapi adakah UMNO MCA MIC GERAKAN PBB LDP dan ppppp tu semua boleh tanpa bayaran?!..
Moga moga betul harap Barisan akan runtuh serta merta krn saya tak ingin dijajah oleh Barisan yg kotor saya mahu merdeka, saya sama dgn masa Tun dahulu yg ingin merdeka semasa penjajah british masa dahulu.. Apa yg rakyat mahu cinta Barisan skrg? adakah betul betul setia pd umno dan barisan? tdk skrg orang BN hanya cintakan wang dan kuasa, oleh itu pd masa ini yg kata mrk cinta dan setia umno itu tolong insaflah rakyat dah ada sikit bijak jgn menipu kita dgn taktik..
Pada hal saya rasa skrg zaman umno lagi teruk drpd zaman penjajahan.. Saya memang masa dulu langsung tak penduli dan tak suka negara ini tetapi pada masa ini terima kasih kpd pemimpin pemimpin yg zalim tu menyedari saya bahawa saya betul sayang sini dan keluarga dan kawan saya disekeliling Malaysia krn sinilah kampungku dilahirkan dan bukan di negara Cina..
Walaupun saya bukan putera tetapi saya tdk akan biarkan pemimpin pemimpin yg zalim pd masa ini binasakan negara dimana saya lahir!!!
Turunlah..
Salam TDM....Semoga ALLAH memberi Tun Lebih Kekuatan & kesihatan yang lebih baik
Sunguh lama saya menanti untuk mendapat komen Tun Berkenaan kes Anwar,Sekarang saya dah megerti....
Kalau ade masa,TDM datang ler sekali-sekala ke PASAR MALAM PUTRAJAYA
boleh saya belanja makan Kuetiaw UDANG
Assalamualaikum........
pelik macam mana semua orang percaya bulat2 najib dengan rosmah terlibat dalam kes altantuya tapi bila kes liwat anwar, mereka ni menggelababun(babun yang gelabah) terus kata anwar innocent.. apekedehal ni wei?? double standard cam ala bush lah pulak.. patriotik la sikit anwar oi.. yeah go cry to your sugar daddy(boo hoo) and ask them to drop few bombs here like they did in iraq in the name of justice..
Salam Tun,
Kesimpulannnya semua yang terjadi ni dari BN kalah 5 negeripada PRU12, dari PKR semakin ligat termasuklah DAP dan sehinggalah kes terbaru Anwar men'sodomi' orang lagi adalah semuanya dari rentetan kebodohan dan kelembikan Pak Lah jugak sebagai pemimpin.
Semua yang berlaku sekarang ni seperti yang saya listkan di bawahni adalah tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh Pak Lah.Kalau dia tak pandai2 nak cari populariti pi bebaskan Anwar dulu semua ni takkan jadi macam ni.Dia lupa siapa Anwar.
Walaupun Pak Lah dulu semua orang tau adalah orang Anwar Ibrahim tapi dia betul2 lupa siapa Anwar sebenarnya kerana sibuk nak cari nama dengan penyokong PKR,nak beli jiwa tapi dia tak nampak perkara bodoh lain yang dilakukannya.Sekarang Pak Lah sendiri kena makan dengan Anwar Ibrahim!
Tapi kalu nak diikutkan balik salah Tun pun ada juga.Salah Tun adalah kerana telah melantik Pak Lah sebagai pengganti Tun.Itu silap Tun yang paling besar.
Tetapi walau apa pun saya still mintak tolong Tun bagi penampar kat Pak Lah kalau Tun jumpa dia seperti yang saya pernah minta tolong Tun dulu.Tolong ya!
lord musan
SAYA BENCI PAK LAH
http://lordmusan.blogspot.com/
Dr. Mahatir:
I recognized your comments on Anwar is reservedly yours , whether pious or not.
As a doctor who once was in practise, Dr. Mahatir, you should well know if a person has been in some acts of homosexuality, certain characteristics and behaviour will change. Much so, the wife will notice it and many other things which can be determined scienficially as well physically and mentally.
Now, I have the privelege of hearing out Anwar out himself in person here and there, and, I have seen a man of such substance since the days that you try to put him in jail for homosexuality, which did not stick in court, and till today, this man, Anwar, has grown matured and has not in any way manifested the traits of being a practising homosexual. Again, such opinions are reservedly mine.
So. I am telling you, Dr. Mahatir, we can both stop making tonnes of assumptions and opinions of ours and I believe, there is one eye, one hand, one mind, Mightier than anyone of us living on Earth that will determine the course of His Story ( History ).
May the Good Lord reveal, expose and determine the course of His Story.
pada awal pertuduhan kes liwat Anwar saya anggap kemungkinan tipu atau muslihat politik atau kerana tun sendiri(maaf kalau salah.) tapi selepas satu persatu timbul dan sekarang berulang lagi saya memang yakin Anwar memang seorang homoseksual dan pernah meliwat sesiapa yang menuduh beliau.(bukan tuduhan palsu) saya cumahairan melihat sistem keadilan kita boleh tidak menghukum pesalah walhal sudah jelas ada bukti yang mengukuhkan dakwaan..atau adakah sistem keadilan kita sekarang pun sudah takut dengan Anwar? kalau benar Anwar itu benar rumours tidak akan datang berulang kali, kali pertama tanggapan adalah mustahil,, kedua adalah fitnah ke tiga adalah mungkin ke 4 kebarangkalian besar ke 5 betul ker?so seterusnya adalah benar..saya agak terkilan dengan sistem perundangan yg digambarkan oleh Tun.
I love Tun very much and know that he has done so much for the country. For those that felt different during Tun's years as PM, I can only feel sorry for all of you.
Our country is in trouble. Prayers and hope has it's limit.
Tun's guildances is the best and only way out of this troubled time. Tun's coming back to head the Government would be GOD SENT.
I am thinking aloud, we still have a "Young Mahathir - a chip from the old block" active in politics. He must be Malaysia's hope for tomorrow!
We're in the verge of destructions. Don't you think it's already the end of the world? Somehow or rather I feels that world war 3 is near.
Back to the story. Anwar is a flip flop version of the opposition. Cakap tak serupa bikin. I can't find a slight kindness on his face. He is charismatic but shallow. I always heard Anwar's supporters pray the truth prevails, but where is it? Is this already the truth? Why ignores? It seems Anwar's supporters hope the truth is just what they wanted. Not the truth of truths.
Salam Tun,
Saya tak berani kata DSAI terlibat dengan kes ini. Kita sememangnya tak tahu. Persoalannya apabila dikatakan meliwat, perkara itu dilakukan secara paksa, oleh itu mampukah orang tua berusia 60 tahun meliwat pemuda tinggi lampai berusia 23 tahun? Banyak sangat pencanggahan, lebih2 lagi apabila dengar kenyataan dalam Buletin Utama semalam. Lagipun menuduh orang berzina atau meliwat ini besar dosanya jika kita tak ada cukup bukti dan saksi. Jangan kerana politik dan kuasa, nanti di akhirat kita dibakar di neraka jahanam kerana fitnah, makan duit haram, dan sebagainya.
Salam...
Pity to Malaysian... Malaysia politic getting worse... tarnishing our image badly... its look like we need to work from scratch to rebuild our image after AAB step down with shame...
Allah pls bless us... AMIN
Tun take care... always with u... (",)
Tun,
There is pattern of consistency by yourselves in dealing with issues affecting the nation.
Your short article reflected that you would rather spent more time on priority issues than dealing with non-priorities.
You should continue to use whatever time still left to concentrate on putting the wrong into rights and not be distracted by petty issues.
People would remember you more for your sincere contributions in righting the wrongs.
Harimau mati meninggalkan belang, Manusia Mati Meninggalkan Nama.
Hutang Emas boleh dibayar, Hutang budi dibawa mati.
Yours sincerely.
Salam untuk Tun dan keluarga
Sebenar2nya tidak begitu mudah untuk sesaorang itu dikaitkan dengan kes liwat kalau ianya tidak benar dan tiada bukti yang kukuh. Apa tah lagi orang yang disabitkan itu adalah seorang pemimpin yang ramai penyokong fanatik nya. Jika ada konsifirasi politik sekali pun, adalah lebih mudah orang itu dibabitkan dengan kes kes yang lain, seperti rasuah, judi, perempuan, dadah, salah guna kuasa, politik wang dan sebagainya.
Kasihan sungguh saya melihat wajah isteri dan anak beliau ketika sidang media diadakan menerusi TV baru2 ini. Terketar2 bercakap semasa membuat press statement. Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Isteri oh isteri! Begitulah nasib sang isteri.Dan saya rasa ramai lagi isteri2 diluar sana tu, celik mata aja dah kena akal dengan suami2 yang nakal.
Hehehe........
YOU TRUST YOU CHECK!
Baru balik dari solat Jumaat terus bukak blog Tun. Padahal pagi tadi baru aja baca cerita pendek Tun. Blog Tun ni macam ada dadah la . Gian saya dibuatnya. Berdoa tadi kat mesjid mau jumpa Tun satu hari nanti. Semoga dimakbulkan Tuhan. Amin...
Hidup Tun!
TUN
TUHAN MAHA ADIL.
MALU LAH PAK LAH DAN MENANTU KJ.----mungkin link ke NWO tak???
HABIS SEMUA YANG BERSALAH DI BELA..... DI PUNGGUT..
HASRAT HATI DAH KETAHUAN.
APA KAH PEMIMPIN UMNO TAK NAMPAK LAGI ..?
KAIATAN DSAI DAN DSAAB DAN KJ...????????
B U K A MATA , K O R E K TELINGA...!!!!
PEMIMPIN YANG DAYUS UNTUK BERSUARA..!!!!!
KEMPEN PUTIH: KIBARKAN BENDERA PUTIH DAN PAKAI RIBBON PUTIH.
SALAM
_ashar_
angkatan Langcang Kuning Nusantara.
Tun,
To ABI (the ever ignorant blogger):
U MISSED THE SALIENT POINT: ALL THE 10 JUDGES AGREED THAT ANWAR IBRAHIM WAS INVOLVED IN HOMOSEXUAL ACTIVITIES A.K.A. HE SODOMISED SUKMA AND AZIZAN.
The exact dates and times he SODOMISE SODOMISE AND SODOMISE were IRRELEVANT, because the Judges freed him on this technicality.
The point is, ANWAR is a homosex.
ABI, you get the point now? Bravo.
Salam buat Tun, keluarga dan keluarga besar CheDet.com,
Ahkirnya kita tahu cerita mukadimah mengenai perbuatan Anwar daripada pandangan Tun yg sememangnya ramai nanti-nantikan penjelasan daripada Tun. Syabas Tun. Satu lagi pembongkaran daripada Tun yg sememangnya bernas dan tepat pada masanya.
Kebanyakan pemimpin sekarang menuding jari kepada Tun akibat daripada keterangan Hakim Ian Chin. Tetapi apabila Datin Sri Wan Azizah menyatakan secara terbuka bahawa tidak mempercayai sistem perundangan negara ini, dimana beliau sendiri menetap di negara ini, tiada siapa pula mahu membuat komen mengenai hal itu. Saya tertanya-tanya, dimanakah Hakim Ian Chin (yg dikatahan tegas dan harimau dalam bidang ini) sekarang ini apabila datang seorang wanita menyatakan tidak mempercayai profesyennya? Tidakkah Hakim Ian Chin mahu mempertahankan sistem kehakiman dimana beliau sendiri merupakan salah seorang daripada ahli sistem itu? Mana dia Zaid selaku menteri yg bertanggungjawab dalam sistem ini? Kenapa tidak membuat hujah untuk menyangkal pendapat Datin Sri Wan Azizah? Bila isu Tun, cepat pula dia menjawab. Persoalan yg besar sekarang, kemanakah semua manusia ini yg menuduh Tun tetapi tidak mempertahankan diri mereka apabila ditentang sekarang?
Apa yg saya faham ialah, Wan Azizah berkemungkinan tidak mempercayai orang2 yg menjalankan sistem ini dan bukannya terhadap sistem kehakiman itu sendiri.
Anwar Ibrahim
Beliau ini mempunyai pengikut yg ramai, peribadi yg memberontak dan mcm2 lagi. Kita dapat melihat bahawa motif perjuangan Anwar Ibrahim ini berlandaskan kepada dendam dan dengan niat untuk membalas kembali dendam lamanya itu. Sekiranya beliau ini ikhlas dalam perjuangan, kita tidak teragak-agak untuk mengikut beliau dan mengangkatnya menjadi ketua. Namun jangan dilupa bahawa Anwar Ibrahim telah dicuba dalam menjalankan tugas sebagai Pemangku PM dahulu dan kalau dinilai pada waktu itu, Anwar gagal dalam mencari jalan penyelesaian dalam permasalahan pada awal kegawatan ekonomi pada masa itu. Bagaimana kita mahu mempercayainya lagi apabila jalan yg dipilih untuk menyelesaikan masalah itu dengan berhutang kepada IMF. Adakah perbezaannya sekarang ini sekiranya beliau menjadi PM? Saya rasa tidak. Dengan kes sodomi ini yg jelas beliau lakukannya tetapi dapat lari daripada kesalahannya itu membuktikan akhlaknya yg sukar ditafsir. Dengan pembawaan peribadi yg alim luarannya, namun tersimpan dark side of hin from the inside. Adakah dia cukup transparent untuk dipercayai? Cukup 10 tahun, beliau mengulangi semula cerita lampaunya dengan pembantu pelakon yg baru. Bukti apa yg kita mahukan lagi dalam memilih Anwar ini sebagai PM yg buruk? Beliau sanggup bersekongkol dengan orang yg mahu memusnahkan Malaysia pada 10 tahun yg lampau apabila menyerang Malaysia dengan ekonominya. Adakah kita mahu dijajah dengan pihak luar? Keadaan Malaysia sekarang ini sudah cukup huru-hara dengan DSAAB sehinggakan DYMM Agong dan Raja-raja turut terpaksa mencampur tangan dalam menenangkan rakyat yg gelisah. Ditambah lagi dengan Anwar yg saya anggap sebagai api dalam sekam. Perkara ini akan berlarutan selagi Anwar tidak menghentikan tindakannya memarakkan kemarahan rakyat dan DSAAB tidak pull his act together. Kenapa tidak pemimpin2 ini berganding bahu dalam menjaga negara ini? Kenapakah mahu menghuru-harakan negara dengan fahaman politik mereka semata-mata? Harus diingat bahawa Malaysia ini bukan mereka yg punya. Malaysia dikongsi dengan 27 juta masyarakat di dalamnya dan 27 juta ini juga yg bertanggung jawab untuk menjaganya.
Najib
Tidak habis dengan kes Anwar, kes Najib juga tidak kurangnya mendapat tumpuan dalam sejarah negara ini apabila ada pertuduhan terhadap TPM negara ini terlibat dengan kes pembunuhan berprofil tinggi, Altantuya Murder case. Sekiranya beliau ini memang terlibat secara langsung ataupun tidak, hendaklah dibuktikan dengan jelas pembabitan beliau ini dan janganlah disensasikan pula seperti artis selebriti. Apa yg kita mahukan ialah penyelesaian kes ini agar tidak menggangu perjalanan negara. Memang benar kata Melodi di TV3 "Kurangkan Kontreversi, tingkatkan prestasi". Memang bernas kata-kata itu dan seharusnya kita menyahut cabaran itu untuk membawa diri kita kehadapan. Kita amat berharap agar kes ini dapat diselesaikan so that we can move on. Buatlah penyiasatan terperinci agar perkara ini dapat penyelesaian yg terbaik dan bring peace to the victim family. Buruk atau baik kesudahannya, masing-masinglah kita tunggu.
Saya tetap akan berjuang dan berusaha untuk mempertahankan AGAMA, BANGSA dan NEGARA dan berharap agar rakyat negara ini berbuat demikian kerana kita pewaris kepada negara ini dan berharap agar usaha ini dirahmati ALLAH SWT. Amin.
Y Berbahagia Tun,
Saya amat risau dengan keadaan di negara kita, Malaysia, samaada saya dan keluarga boleh hidup dengan aman dan damai didalam keadaan percaturan politik semasa yang bercelaru,apatah lagi dengan keadaan ekonomi dunia yang akan menghala kepada kelembatan ekonomi yang amat teruk.
Bagaimanakah negara ini dapat diselamatkan dari kedua kedua malapertaka itu, dan orang biasa seperti saya boleh mencari makan dan hidup aman damai seperti 20 tahun dahulu, tanpa perlu memikul beban untuk memikirkan tentang kerenah ahli ahli politik tanah air yang telah menjadikan negara kacau bilau seperti sekarang.
Memohon Y Bhg Tun memulihkan keadaan negara kepada tahap kecekapan pentadbiran seperti dahulu kala dan kepada kehidupan yang lebih baik dan aman.
Sekian, Terima Kasih.
Salam,
1. Saya percaya kelakuan seseorang itu dalam menghadapi badai adalah petunjuk kepada kebenaran (innocence) beliau dan juga keimanannya. Kenapa perlu lari ke kedutaan asing sebaik sahaja laporan polis dibuat jika tidak bersalah? Lelaki apakah ini yang membiarkan isterinya pula untuk memberi penjelasan kepada pihak media? Anwar Ibrahim sekali lagi menunjukkan belangnya. Sama selepas dibuang jawatan dalam kerajaan dan UMNO, beliau telah menyebabkan negara huru-hara dan kucar-kacir. Orang yang beriman akan bersabar dan menunggu proses perundangan untuk membersihkan nama dan diterangkan dari apa-apa kesalahan.
2. Anwar Ibrahim dahulu terkenal dengan sikap dan sentimen ketuanan Melayu yang amat menebal. Tiba-tiba sekarang beliau adalah proponen untuk sebaliknya. Bagaimana nak percaya?
3. Anwar Ibrahim memulakan serangan terhadap Dr. Mahathir sewaktu tidak sabar mengambil-alih kuasa dengan menyahut slogan nepotisma dan kronisma. Siapakah Wan Azizah dan Nurul Izzah? Bagaimana nak percaya? Serangan beliau dipatahkan apabila Dr. M mengelurakan senarai pegangan saham syarikat-syarikat dimana ternyata Anwar Ibrahim dan keluarganya yang terbukti mengamalkan nepotisma dan kronisma.
4. Anwar Ibrahim bersumpah tidak akan lawan Allahyarham Tun Ghafar Baba; namun beliau melakukan sebaliknya. Bagaimana nak percaya?
5. Anwar Ibrahim telah disabitkan salah melakukan hubungan homoseksual tetapi terus menyatakan laporan perubatan, polis dan kehakiman yang berkonspirasi untuk mengada-adakan cerita. Bagaimana nak percaya? Khabarnya ramai rakyat Malaysia setuju dengan pendapat ini; oleh itu saya seru semua doktor, pegawai polis dan hakim untuk meletakkan jawatan. Tidak bermaruahlah kalau begitu.
6. Anwar Ibrahim perlu tunggu dan lihat perkembangan siasatan daripada tuduhan meliwat (sekali lagi). Kami juga sabar menanti. Namun begitu, kali ini, saudara Anwar mungkin sendiri atau dengan dengan teman HINDRAFnya (Terrorist group) sahaja yang akan menjalankan demonstrasi jalanan sekali lagi...
ASSALAMUALAIKUM AYAHANDA TUN DR MAHATHIR SEKELUARGA DI HARAP SIHAT WALAFIAT SEMUANYA.. SORRY LAMBAT BARU LEPAS SOLAT JUMAAT.. TU LAH ALLAH MAHA BESAR DULU DEPA KATA AYAHANDA FITNAH LAH.. ANIAYA ANUAR IBRAHIM LA NI APA DAH JADI... SAYA BERDOA KE HADRAT ILAHI BIAR LAH DEPA YG KATA BUKAN2 PADA AYAHANDA BUKA MATA DAN FIKIRLAH SENDIRI APA PUN SAYA TETAP MENYOKONG AYAHANDA HINGGA AKHIR HAYAT SAYA
assalammualaikum ..TUN
Moga Tun Dilindungi Sentiasa Oleh Allah.
Bagi Pendapat saya Bukti dan kebenarannya perlulah di ketengahkan
sebelum sesuatu keputusan dibuat. FITNAH ITU LEBIH BESAR DOSANYA DAN JANGANLAH MENZALIMI HAK SESAMA MUSLIM hanyalah kerana kuasa dunia semata-mata.
INGATLAH SEMUA
Your biggest mistake was to let Pak Lah be the Prime Minister and let to this situation from day one. You should grief on that till your last breath. But whatever happens, how i cant stand with some of your attitude, Tun from bottom of my heart, i still felt that you are the great leader for Malaysia and i still respect you walaupun rambut sama hitam, hati tetap lain-lain. Semoga panjang umur dan berikan minda yang bernas. Amin.
Tun,
THIS IS THE PRICE YOU HAVE TO PAY IN POLITIC AND IF YOU ARE FAMOUS & RICH.
Semua manusia ada melakukan kesalahan dan ada dosanya cuma samada isu isu itu penting dan perlu untuk dibangkitkan dan diperbesarkan demi kepentingan rakyat, negara ataupun PIHAK PIHAK TERTENTU.
Begitu juga semua manusia mempunyai kelemahan mereka & jika digunakan atau diperalatkan oleh orang orang tertentu maka SEKIAN SAHAJA LAH KARIER & NAMA MEREKA.
Hanya mereka yang berpendirian, berimam, suci dan teramat mulia seperti Nabi Muhammad S.A.W. dapat menghindari daripada dianiayai oleh musuhnya.
Begitulah busuknya hati dan kejinya seseorang yang sanggup melakukan apa apa demi menjahamankan seseorang.
Teringat juga bagaimana orang kenamaan / saintis Amerika diperalatkan oleh wanita yang sungguh cantik dan menawan dari Rusia untuk memdapat maklumat rahsia kerajaan.
Terlampau banyak PERSOALAN yang menjadi TANDA TANYA??? dari kedua dua belah pihak. Lebih baik saya bersikap NUETRAL
Saya percaya semua rakyat berharap KEBENARAN SEGERA TERBUKTI, BAIK PAHIT ATAUPUN MANIS.
Dearest Tun
Gara2 hanya seorang sahaja, DUNIA sedang mentertawakan Malaysia.
Mereka mencemuh, mencaci, mengutuk dan sebagainya diakhbar masing2.
Inilah era Pak Lah & KJ & Anwar (katanya KAFKA land).
Era Tun dulu penuh kegemilangan "Malaysia Boleh".
Kami mengeluh merindukan kepimpinan Dr Mahathir Mohamad.
Ramai diantara kami terus berdoa agar Tun dirahmati Allah.
I've got news on the P.I whom retracted the statutory declaration..visit my blog!
http://lordmusan.blogspot.com/
YTM TUN yang amat dihormati, sanjungi serta di sayangi,
Itulah dia Doll(PATUNG)-Lah. It takes a STUPID Thief, to try to implicate, fabricate or at least try to mislead us that you are one of them. To me what you have done for us is in the best interest of the RAKYAT. Thats what l am sticking to.
More Judges stands to gain from EX-GRATIA,unbefit windfalls.
Heh TAHI [zaid] care to look further into this? or what? Maybe you plan the amount now for them as this Wang Haram (ex-gratia) is not your money anyway, right? Approved it now, Dont wait as we already expect this will be your next TATIC to Stardom and you are ABOVE the law . Just do it and dont have to disclose amount as usual, and not answerable to rakyat. BUT REMEMBER, 'THERE IS ALWAYS GOD'
Care to define 'DOSA'?
Salam Tun
With due respect to Tun, failure of prosecution to prove a case beyond reasonable doubt is not "selok-belok undang-undang yang tidak dapat difahami oleh orang ramai", but a standard required in most criminal cases within an adversarial system and is the highest level of burden of persuasion.
What this means is the proposition being presented by the prosecution must be proven to the extent that there is no "reasonable doubt" in the mind of a reasonable person that the accused is guilty.
However to allege "kedua-dua hakim ini mengguna selok-belok undang-undang untuk mendapati Anwar tidak bersalah" may constitute disrespect of the court's decision.
Tun Mahathir yang memang saya kagumi...
I think it is enough and ENOUGH for us focusing on the 'socially sickening' leaders. I just dont care who are wrong and who are right. The attitudes are giving no benefit to the problems face by us economically and globally...It has been all about, someone trying to make someone else fall for 'craving to be at the top position' and to personally perform some revenge over some old matters. To me, no racial issue should be discussed, as I admit that I am not a Malay...but I am speaking of being a MALAYSIAN with all races in it. All of us want to survive this economic turmoil, not only one race. So I don't agree if the 'perjuangan' is all about one race, we should stand up and stand together as one COUNTRY.
I only can see that there is only one way to this....though I dont know the possibility and I know that this is difficult...the current top person must admit that everything is far too difficult to handle that he must let go all the ego for the sake of the country...it is either "MARUAH BELIAU" or "MARUAH NEGARA DAN RAKYAT MALAYSIA KESELURUHAN"...I hope that you can contest for the top position in UMNO and take over the administration to SAVE THE COUNTRY. I believe a lot of people will agree with me that YOU ARE THE ONLY ONE WHO CAN DO THIS..provided...."HE" thinks of MALAYSIA and ITS PEOPLE before it is too late. Kita dah jatuh merudum Tun...JAUH SANGAT........
Tun, it is still not too late to handle this, but everyone must do something, sit at one table and be MALAYSIAN to save the nation. We were far ahead of other Asian countries like 5 years ago, but now...it is too sad to think of..
Dan saya percaya Tun, dengan macam2 masalah yg timbul baru2 nie, you wiil be surprised on HOW MANY LOYAL MALAYSIAN THAT ARE BEHIND YOU...(I mean, those who are actually not in the political stream) Because, we are actually the ones affected here...not those yang dapat gaji ribu-ribu and juta-juta dan yang sedang sibuk BERGADUH tu!!!
I wish I can meet you one day, a VISION and an ambition that I have been having since childhood..sekerdil saya rakyat biasa teringin berjumpa pemimpin disegani, just to say THANK YOU..
*(VISI 2020 entah ke mana Tun, tahun 2020 akan tiba tak lama lagi....dulu kita gigih nak mencapai visinya, dengan keadaan sekarang silap hari bulan 2020 tu bermaksud harga minyak dah sampai RM20.20 seliter agaknya....)*
Dear Tun,
Why are you WASTING the rakyat's time and yours by writing on your blog site commenting on this and that.
You know the the Rakyat (90%) supports you...just come back to office and get rid of the present parasite government...for they are making all Malaysian's look like cow dung internationally. I am proud of being a Malaysian...but now days it has me thinking.
Wassalam
Salam buat Tun dan Keluarga,
Kepada penyokong fanatik Anwar, kamu boleh sokong Anwar atau PKR bila Anwar bersumpah secara ISLAM dan disaksikan oleh para mufti dan orang awam secara langsung dari TV berkenaan penafian kes liwat tersebut. Janganlah terlalu taksub sangat sehingga membelakangkan nilai-nilai murni agama ISLAM.
Berani kerana benar, takut kerana salah.
Atas semangat TUN, selaku belia saya menyahut cabaran Tun untuk mempertingkatkan ekonomi bumiputra khususnya dikalangan belia. Cetusan Idea Tun tentang PROSPER (PUNB)banyak memberi peluang kepada bumiputra menceburkan diri dalam bidang perniagaan peruncitan. Walaupun saya gagal dalam memperolehi pinjaman dari PROSPER namun atas semangat juang demi menyahut cabaran Tun, perniagaan tetap saya teruskan.
Terima kasih Tun atas jasamu pada Malaysia
from day one i believe anwar did all that.old habits die hard.
his supporters will realize one day.many of them already did and more of his supporters will turn away from him after this.
Sebagai umat Islam yang tinggal di negara Malaysia yang aman, damai, selamat ini. Bagi saya, eloklah kita berbaik-baik antara satu sama lain. Selain dari itu, baik kita buat Solat Hajat ramai-ramai untuk elakkan dari malapetaka dunia. Tengok siapa yang salah, siapa yang benar, dan di negara kita ramai alim ulama, mufti yang boleh mengetui majlis solat hajat, bacaan yasin, mohon keampunan Allah SWT. Moga dibukakan hati orang yang berpecah belah ini. AMIN
Masih ramai yang tidak percaya bahawa anwar meliwat. Tapi saya memang yakin 100% bahawa anwar seorang kaki penjubur buntut sejak Tun pecat dia. Penjelasan dan pengakuan mangsa2 cukup menyakinkan dan keterangan Tun dikaca TV masa itu juga menyakinkan saya. Tindakan Tun memecat seorang yang hampir2 jadi PM kita memang suatu tindakan yang drastik tetapi patriotik. Namun masih ramai yang keliru dan buta hati buta mata tak mempercayainya.
Persoalannya mengapa rakyat dan orang ramai tak bersimpati dengan MANGSA LIWAT ? Sebaliknya semua simpati tertumpu kepada pemangsa liwat iaitu anwar. Dimana keadilan ? Bagi saya adalah wajar perogol macam anwar dijel 30 tahun dan rotan setiap 6 bulan sekali sepanjang tahun tersebut agar tidak ramai jadi mangsa nafsu liwatnya.
Sungguh masyarakat Malaysia ini terdiri daripada orang2 yang buntu pemikirannya.
Walaupun Tun banyak melakukan silap namun saya tetap salut dan hormati Tun sebagai seorang pejuang tulin. Hidup Tun.
Salam Y.Bhg Tun,
Nampaknya senario politik sekarang ni tidak memihak kepada Pak Lah. Walau apapun keputusan mahkamah mengenai kes liwat Anwar yang terbaru ini, penyokong2 PR dan simpati mereka akan tetap menafikan "Pak Sheikh" mereka bersalah.
Moga Allah memberi hidayah kepada mereka2 itu dan pada hemat saya tidak salah "menjatuhkan maruah" seorang manusia demi untuk memastikan bangsa dan tanah air terpelihara.
Just imagine - Homosexual Prime Minister... Yuck...
Moga sihat walafiat sentiasa Ayahanda...
How could an iceberg sunk Titanic when even "God couldn’t sink the Titanic"? Because they only saw the tip of the iceberg and they forgot the other 90% that's under the sea! What you see is only 10% of the character of a person in the newspaper, on TV, in ceramahs...
90% is veiled from your view and perception! They're hidden behind closed doors.... Renung-renungkan lah!
Assalammualaikum Tun dan Keluarga. Mudah-mudahan sihat walafiat selalu.
Alkisah si Anuar saya mmg x setuju bila beliau cuba melibatkan negara luar untuk campurtangan. Harap2 jgnlah nanti negara tergadai dik ketamakkan setengah2 politician kita ni.
Sorry nak off topik jab... TUN sesungguhnya TUN adalah negarawan sebenarnya dan kami rakyat amat menghormati dan menyayangi TUN. TUN telah banyak berjasa dan menjadi sumber inspirasi kebanyakkan rakyat. Ayah dan ibu saya begitu menyangjung TUN. Ayah saya yg tak berapa sihat bila saya bawa article dari TUN akan kusyuk membaca. Secara tak langsung ayahanda saya telah mula berfikir dan ini dapat mengelakkan beliau dari "nyanyuk". Kami sering membincangkan ttg TUN dan dengan ini menjadi 2 hala conversation yang amat sihat. Abah teringin sgt nak jumpa TUN dia kata teringin nak bergambar dgn TUN.... entah bila boleh jadi kenyataan x taula.... terima kasih saya ucapkan.
Satu lagi alkisah ttg TUN yang saya puji yg diceritakan oleh abg saya masa TUN melawat ke kilangnya dulu. Dia citer TUN begitu relax sedang DSAI pula mengeluh mengatakan mcm dok dlm neraka....!! dari situ kita dapat kenal keperibadian TUN.
Mudah2an Allah sentiasa lindungi TUN sekeluarga.
assalamualaikum,
terima kasih tun,
anwar mmg pengkhinat agama,bangsa dan negara..
ini merupakan tektik anwar semata-mata inginkan belas kasihan rakyat..
semoga tun dan keluarga sihat selalu...
KIBARKAN BENDERA PUTIH
>PERJUANGAN KITA BELUM SELESAI
VVV VVV VVV VVV
VV VV VV VV
VVVVV VVVVV
VVVV
VVVVVV
Salam Bahagia Tun and family,
After TDM left the office we are now faced with many challenges. To start with we are left with one of the dwalfs running the country - "Sleepy"! While we are also left to deal with DSAI .. that we all dislike for many reasons however, I do acknowledge his capabilities (capabilities to menjahanamkan negara). Similarly with the infamous "Menantu". We can add many more names to this .. like Sammy, Nazri, Azalina, Hishamudin (sorry for this but I still feel that Keris incident was uncalled for) & etc.
Sapa kita nak undi Tun? Should we dish them all out .. who is capable to run the country? Muhyidin? Ali Rustam? Najib? They all have challenges and I strongly feel that there is a Vacuum in UMNO. Let it be within our upper ranks or "Pemuda".
I have a lot of respect for your son and I hope he can stand up and fight, as we will stand behind him.
D. Mukhriz as Ketua Pemuda!
Salam Tun,
Saya mmg tidak percaya Anwar bila Tun pecatkan dia pada tahun 1998. Saya percaya keputusan yang Tun buat adalah untuk kebaikan Malaysia semata-mata. Kalau Tun nak buat keputusan yang memberi kepentingan kepada TUN saya rasa Malaysia tidak boleh menjadi negara yang aman selama 22 tahun selama Tun memerintah. Bagi saya Anawar adalah orang yang sanggup menggunakan segala peluang yang ada demi menjamin cita-citanya tercapai. Dia sanggup melihat Malaysia dan rakyatnya sengsara dan cuba menjadi Hero setelah berjaya memusnahkannya. Ini YANG SAYA TIDAK SUKA DENGAN ANWAR. Selepas Tun berundur, saya khuatir kerana tiada lagi pemimpin Malaysia yang boleh mengatasi kebijaksanaan Tun dalam mengendalikan Anwar.Saya melihat Malaysia mengulangi sejarah kejatuhan Kesultanan Melaka. Apabila Bendahara Tun Perak tidak lagi menjadi Bendahara, Melaka mula pincang. Ketamakan kuasa, percaya kepada kuasa asing dan pengkhianatan mula berleluasa. Tapi itulah sekurang-kurangnya Empayar Melaka boleh bertahan selama 100tahun tetapi Malaysia hanya 51 tahun. Begitu juga dengan kisah Umar Abdul Aziz. beliau seorang pemimpin Islam yang hebate. Walau bagaimanapun, beliau gagal mempertahankan empayar Islamnya kerana pengkhianatan yang terlalu berleluasa, bermusuhan sesama sendiri akhirnya tumbang empayar Uthmaniah (Kalau tak silap saya). Saya khuatir sekiranya muncul seorang pemimpin yang hebat, ia sudah terlambat. Saya amat berdoa sekarang ini Allah kurniakan seorang pemimpin bagi menyelamatkan situasi ini. Saya ingat kisah Winston Churcill lagi. Beliau memimpin Britain pada WWII. Selepas WWII beliau kalah dalam pilihanraya. Walau bagaimanapun beliau dapat menyelamatkan negaranya dan Eropah daripada jatuh ke tangan Nazi. MALAYSIA NEED A LEADER...A Great LEADER. Saya lihat sekarang ini hanya anak Tun, Mukhriz dapat menjadi penyelamat tetapi apakan daya, sokongan kepada beliau masih lagi tidak kuat untuk melawan bukan setakat pembangkang, malah dalam UMNO sendiri. Ramai berkata Tun sudah tua dan tidak larat lagi. Saya doakan Tun sihat dan kuat untuk membantu Malaysia yang semakin hilang arah dan punca. Saya tak tahu Tun baca apa saya tulis tetapi sekiranya Tun membacanya terima kasih dan saya amat berharap ada sesuatu yang kita boleh lakukan dengan bijak. Malaysia bukan untuk saya dan bukan untuk hari ini Tun, tetapi Malaysia adalah juga untuk mereka yang belum lahir sebagai Malaysian.
QUOTE:
"...but we should let bygones be bygones..." (by ABI)
MY COMMENT:-
Awak komen Tun dengan mengungkit cerita lama boleh jer. Bila komen Tun kepada Anwar awak kata tak perlulah ingat cerita lama. Lagipun komen Tun berdasarkan kenyataan Hakim. Ada keterangan yang jelas di situ.
Rasanya awak yang ada dendam dengan Tun wahai Encik Abi.
Ceritalah... apa sebabnya awak berdendam sangat dengan Tun. Ada bukti kemukakan.
Salam buat Tun dan pembaca.
1. Kenapa selepas Saiful buat aduan baru DSAI nak menyalahkan semua orang dari Ketua Polis sehingga Peguam Negara? Kenapa tidak buat aduan semasa sebaik keluar dari penjara?
2. Kak Wan,kami faham Kak Wan mempertahankan suami. Sanggupkah Kak Wan menjadi penipu demi suami agar hajat suami tercapai? Satu keluarga Kak Wan akan tercatat dalam sejarah Malaysia menjadi penipu demi mempertahankan suami yang sakit suka kat `belakang`.
3. Kami sedar dengan berbuat begini DSAI jika disabit bersalah atau didakwa, beliau akan menyalahkan semua orang yang dia dakwa sekarang ada konspirasi jahat untuk menjatuhkannya. Satu helah macam filem koboi.
4. Kepada DSAI, kenapa jadi pengecut? Kenapa tak pergi terus kepada polis dan minta DNA dibuat segera? Kalau dah jadi dasar pengecut sampai kiamat pun orang macam ini tak akan jadi berani!setuju tak DSAI?
5. Dari dulu lagi apabila ada tuduhan bahawa anak Azmin adalan anak DSAI,orang ini yang bernama DSAI TIDAK akan berani buat DNA apatah lagi bersumpah depan MUFTI atau mana mana Imam.
5. Apa kata kita ramai ramai berdoa agar pintu hati DSAI terbuka untuk bertaubat dan kita tutup kes ini. Memalukan melayu sahaja.
Salam
Assalamualaikum
Siapa yang boleh di percaya ? Yang pasti saya tak boleh percaya kan DSAI. Masa di Universiti, dia mengetuai demonstrasi. Dulu dia kata dia di racun dengan arsenik. Tapi sekarang masih sihat. Lepas tu dia kata sakit tulang belakang sampai nak kena berubat di Jerman. Isteri dia kan doktor. Sakit utlang belakang pun tak tahu ubat ka? Sekarang ni pula dia kata ada orang nak bunuh dia. Payah aku nak percaya orang macam ni.
Terima kasih Tun. Tun memberi fakta. Ada bukti jelas. kalu tak percaya boleh semak rekod mahkamah.
Salam Untuk Tun
1. Akhirnya, Tun sentuh jugak pasal anwar. Saya nak berkongsi pengalaman.
2. Pada tahun 1998, saya terpesona dan memihak kepada Anwar. Saya salah seorang yang menaja Keadilan Negeri Pahang.
3. Kemudian, seorang sahabat menasihatkan saya. Dia cakap ringkas je.
"Kalau mahathir berbohong, mahathir bersalah kepada anwar dan keluarganya sahaja, tapi kalau anwar berbohong, anwar berbohong kepada satu dunia"
4. Bila dengar kata-katanya, saya pun berundur dari keadilan.
5. Kini selepas sepuluh tahun, keadaan yang sama berulang. Tapi saya tidak ulangi kesilapan saya lagi.
6. Jadi saya ingin memohon maaf kepada Tun kerana meragui tindakan Tun sepuluh tahun yang lalu. Saya mohon maaf.
Salam Untuk Tun
1. Akhirnya, Tun sentuh jugak pasal anwar. Saya nak berkongsi pengalaman.
2. Pada tahun 1998, saya terpesona dan memihak kepada Anwar. Saya salah seorang yang menaja Keadilan Negeri Pahang.
3. Kemudian, seorang sahabat menasihatkan saya. Dia cakap ringkas je.
"Kalau mahathir berbohong, mahathir bersalah kepada anwar dan keluarganya sahaja, tapi kalau anwar berbohong, anwar berbohong kepada satu dunia"
4. Bila dengar kata-katanya, saya pun berundur dari keadilan.
5. Kini selepas sepuluh tahun, keadaan yang sama berulang. Tapi saya tidak ulangi kesilapan saya lagi.
6. Jadi saya ingin memohon maaf kepada Tun kerana meragui tindakan Tun sepuluh tahun yang lalu. Saya mohon maaf.
Dalam tuduhan terkini ini, memang kita tak akan mengetahui siapa yang benar dan siapa yang bersalah. Beberapa komen diatas telah menyarankan agar kita jangan cepat menuduh Anwar tanpa bukti. Saya juga ingin menyarankan agar kita juga janganlah bersikap tidak adil kepada Saiful, jangan cepat menuduh, melabelkan dan meburuk burukkan Saiful. Harus difahami, isu ini tidak sama dengan situasi dimana seorang telah menuduh satu pasangan telah melakukan berzina, tetapi sebaliknya ia adalah situasi di mana seorang telah mengadu di cabul kehormatan melalui liwat
Apa peliknya seorang berumur 60'an melakukannya pada seorang berumur 23 an. Paksaan bukan semestinya bermaksud paksaan secara fizikal, tetapi ia boleh berlaku sebagai paksaan psikologi: Scenarionya, mangsa tinggal dipangsapuri mewah yang berharga berjuta-juta ringgit milik kawan kepada lelaki 60'an tersebut. Lelaki 23'an tersebut juga bekerja dibawah lelaki 60'an tersebut yang kebetulannya adalah seorang pemimpin parti politik pembangkang yang di puja ramai pengikut fanatik nya dan dianggap sebagai "world leader". Beliau kebetulannya juga agak terdesak dari segi kewangan, yalah, gagal pengajian.
Walaupub begitu contoh diatas diberi bukanlah untuk menyabitkan bahwa DSAI bersalah, sebaliknya sebagai penerangan bahwa lelaki 60an masih boleh mencabul kehormatan lelaki muda yang lebih gagah fizikalnya.
Sebgai penyelsaian, saya cadangkan agar mereka mengikut penyelesaian cara Islam, iaitu bersumpah, apabila penuduh tidak dapat mendatangkan saksi.
Penuduh hendaklah bersumpah empat kali berturut-turut dengan nama ALLAH, bahwasanya beliau telah di liwat oleh DSAI dan pada kali kelima hendaklah belaiu berkata sekiranya beliau menipu, maka Allah akan menurunkan laknat kepada beliau.
DSAI juga hendaklah bersumpah dengan nama Allah dengan menyebut dengan jelas bahwasanya beliau tidak pernah meliwat Saiful sebanyak empat kali berturut turut, dengan yang kali kelimanya hendaklah beliau berkata bahwa laknat Allah terhadap beliau sekiranya beliau menipu.